Follow Us on Twitter

Komen dari Singapura


“Al-Linggi tu nama dia ke, asal negeri dia?”

“Tak pastilah, Farid.”

“Oh sebab Linggi itu di daerah Riau, asal keluarga saya.”

Tidak ramai yang mengenali beliau, terutama sekali di Singapura ini. Pernah saya ke KL, sudah didapati banyak dari karya beliau sudah out of stock dan out of print. Begitulah fenomena kitab-kitab karya Ustaz Ahmad Lutfi Al Linggi. Ajeeb, Mashaa Allah! Saya begitu tertarik dengan salah sebuah kitab beliau tentang pedang-pedang di zaman Rasulullah SAW. Padat dengan gambar-gambar terperinci. Teringat pula khazanah-khazanah pedang ini di Muzium Topkapi, Istanbul, Turki. Sayang, buku itu belum dapat saya miliki. Khair, InsyaAllah. Ustaz Ahmad Lutfi itu pernah ziarah ke kedai kami lalu berkata, “Oh kedai ini. Kalau muhibbin ni dengan rak-rak sekali dia dah beli!” Saya cuba menahan gelak masa itu, sambil tersenyum. Farid, yang lazimnya hanya membeli buku wirid untuk menambah koleksi beliau, begitu tertarik dengan senaskah buku yang mempunyai cover yang sangat menarik. “Tu kan cincin Rasulullah SAW.? Dah hilang, kan? Saya rasa pada zaman Khalifah Umar, ya?”

“Oh bukan, itu cap mohor Baginda SAW. Afwan. Sekali lagi saya kurang pasti. Nanti balik saya cuba tanya kepada yang ahlinya.”

Farid tersenyum. Dia membuka kitab ‘Allah Memuliakan Rasulullah SAW.’ karya Ustaz Ahmad Lutfi itu, membelek-belek hampir setiap muka surat dengan tangkas. Dia mendekati kaunter sambil berkata, “Ok lah, saya ambil yang ini.”Saya terkejut sebentar. Dia bukanlah pelanggan pertama yang begitu tertarik dan terpegun dengan kitab ini. Malah, ada juga pelanggan, dengan tidak diduganya saya, ingin membeli kitab ini. Ada kata pelanggan nas-nas yang diberikan dan hujahnya bernas dan mudah difahami. Ajeeb MashaaAllah.

Allahuma solli wassalami 3ala Sayyidina Muhammadin nabiyyil umiyyi wa ‘ala aali wasohbihi wassalim.
Category: 0 comments

0 comments:

Post a Comment